Жашківська міська рада
Черкаська область, Уманський район

До 97-ї річниці народження Докії Гуменної Таємниці і загадки трипільської культури у творах Докії Гуменної.

Дата: 07.03.2021 10:07
Кількість переглядів: 1176

Фото без опису«Історія починається в Шумері», - стверджує науковець, шумеролог Самуель Крамер, який зумів досконало розшифрувати клинопис на глиняних табличках, витиснений очеретяною паличкою ще у ІІІ тисячолітті до нової ери.

     Ніби вступаючи у суперечку із своїм земляком, - де ж починається історія,-  письменниця Докія Гуменна, вивчаючи трипільську культуру, доводить що існувала вона на теренах України майже одночасно з шумерською цивілізацією.

      До питання дослідження загадкової трипільської культури письменниця зверталася ще в 1930-х роках. І першими результатами її роздумів-досліджень стала повість «Велике цабе», що вийшла друком у Нью-Йорку  1952 року.

        У листі-відповіді Д. Гуменної до директора інституту археології АН України П. П. Толочка, який запросив її взяти участь у конференції з нагоди 100-річчя вивчення Трипільської культури, вона дає пояснення своєї причетності до цієї теми: «Я не є професіонал-археолог, ані не маю жадних наукових ступнів. Я вважаю себе аматором, що все життя безвідмовно зацікавлена Трипільською культурою на Україні, бо вбачаю в українському побуті і етнографії, віруваннях і звичаях великий зв’язок із тими, чиї протоміста тепер відкрила і досліджує археологія».

        Що найбільше викликає нашу прихильність до трипільської культури, це те, що люди, які заселяли 5 тисяч років тому українські землі, ми сприймаємо за наших прямих нащадків. Вони ніби живуть в нас самих через багатовікову зміну поколінь, відроджуються  в сучасному українцеві, його звичаях, традиціях, побуті, світосприйнятті, моральній і етичній поведінці.

      Багато чого з пам’яток трипільської культури нам загадкове і незрозуміле. Щоб глибше зазирнути в ту далеку таїну віків Д. Гуменна розкриває ширше цю тему в творі «Минуле пливе в прийдешнє». В цій повісті вона згуртовує численних дослідників-трипільців В. Хвойку, Т. Пасек, Е. Штерна, С. Рудинського, М. Біляшівського, П. Курінного, В. Петрова, фольклористів, етнографів, істориків.

      « Питаєте чому я взялася за цю повість?, - пише письменниця у передмові. – Бо я обурена! Всі знають грецьку мітологію – то ж витвір часу пізнішого за Трипілля, з бронзової доби. За 1917-1957 роки опубліковано понад 170 праць, присвячених дослідженню Трипілля, не кажучи вже про давніші й пізніші та чужими мовами. А нам так нічого й не хочеться знати про цей найдавніший наш корінь?».

Отже, вислідковуючи весь процес вивчення Трипілля, авторка веде екскурсією читача слідами древнього племені, замислюючись над прихованою віками таїною і намагається дати свою відповідь.

      Розкопки археологів біля м. Трипілля, в урочищі Коломийщина на Київщині, в Попудні, Сушківці, Володимирівка на Уманщині дали багато захоплюючих відкриттів, але поставили й багато запитань не тільки перед Д. Гуменною, а й перед вченими. Вона ж сама і брала участь в археологічних експедиціях та розкопках. Автор книги «Вікентій Хвойка» І. Черняков зазначає, що у розкопках трипільського поселення біля с. Халеп’я (Обухівський район Київської обл.) брали участь видатні українські археологи і «на цьому поселенні працювала і відома українська письменниця в еміграції Докія Гуменна».

        Одна із загадок трипільців, над якою і досі міркують археологи -  поховальний обряд.

         Може трипільці палили своїх покійників і складали попіл в урни?, - вдається до роздумів Гуменна. А може вони поїдали своїх померлих родичів? І цього не можна сказати, бо такий звичай мав у основі недостачу їжі, а цієї проблеми у людей, що займалися землеробством та мали вдосталь приручених тварин не могло бути. Тоді що? Нерозгадана таємниця.

       А ось розкоп біля села Володимирівка – тут виявлено аж 200 хат трипільців – справжня столиця трипільського світу. Так думалося, доки не знайшли Майданецьке в самому серці України, місто, «старше за Вавилон». Поселення розкинулось на 270 гектарах, мало чітке планування, житла розміщалися по еліпсах в 12-15 рядів, населення перевищувало 15 тисяч.

      Яка різноманітність кераміки!, - захоплюється письменниця. Миски, ложки, черпаки, горщики, вази на підставках, амфори. Все це зроблено умілими руками з глини, орнаментованою білою, чорною, оранжевою, жовтою фарбами. Деякий посуд мав, очевидно, ритуальне священне, магічне, чарівниче призначення.

 Фото без опису       От хоча б оці «біноклі» - спаровані посудинки без дна. Для чого то вони були? Одні вважають їх підставками для світильників, інші – для статуеток з конічними кінцівками. А може вони потрібні були для обряду «напування землі» під час посухи?, - висловлює здогад Д. Гуменна. І знову таємниця.

      В багатьох трипільських поселеннях знаходили роги бика чи корови, що наводить до висновку, що корова у трипільців була божеством. Її молоко й досі називають «божою росою». Це стверджує й Борис Грінченко, який записав у своєму словнику: «За божу росу (молоко) грошей не беруть». У трипільських посудинах письменниця звернула увагу на посуд з вушками, схожими на роги, а ніжки нагадували коров’яче вим’я.

       Про  чудодійну силу корів дійшло до нас багато казок. Корова – це рідна мати сирітки, що над нею знущається мачуха. Вона допомагає дитині всім. Треба тільки відкрутити рога, а там є і їсти, і пити, і всякого добра. Або казка про бідну дівчину, яка  влізла в одне вухо корови, а з другого вилізла красунею. Чи не з трипільців нам передалася турбота про ріг достатку в домі?, - міркує письменниця.

 Фото без опису        У глиняних фігурках жінки втілений багатогранний образ Великої Матері, що мав у собі всі плодоносні енергії природи і космічних сил. Ці фігурки виконували якусь особливу роль в трипільському  побуті та віруваннях. Вона – і охоронниця хатнього вогнища, і мати вода, мати сонце, мати земля, мати зерно, мати дерево життя, мати берегиня. Таких фігурок археологи знаходять сотні в житлах трипільців. Але і тут загадка: чому фігурки ці здебільшого побиті, ніби зроблено це було зумисне самими трипільцями?  І Д. Гуменна вдається до роздумів-фантазування:  «Колись повна значення містерія умирання-народження, інсценізована в діялогах, хорових співах, танках, із символічними постатями (зробленими фігурами) що мають бути втоплені або знищені, розірвані на шматки…».

         Фото без описуВ результаті багаторічних досліджень трипільських поселень вчені-археологи дійшли висновку, що це були мирні племена, не вели ніяких воєн, не мали зброї для загарбницьких нападів чи оборони. Докія Гуменна бачить тут тотожність з українською нацією. У казці-есей «Благослови, Мати!» (також про трипільську культуру) вона пише: «Невмируща хліборобськість, любов до співу, до землі, невідмовне годування всіх навколо себе ззовні, та й широка гостинність до всіх приходців у себе в хаті. Позірно безборонне селянство, нездібне поставити забороло драпіжним завойовникам і руїнникам, але здібне неминуче асимілювати, проковтнути того завойовника, розчинити його в собі…».

        Розповідаючи про географію розселення трипільців, Докія Гуменна не забула і про рідну Жашківщину. В книзі «Минуле пливе в прийдешнє» вона вмістила карту трипільських поселень на Уманщині, де позначені Жашків, Баштечки, Вороне, Охматів, Сабадаш, Бузівка, Скибин та інші села нашого району.

 

                                                                                                     О.Тютюнник


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Створення нового проекту

Ви можете вказати варіанти відповідей для голосування, якщо це потрібно.

Додати файл
Додати файл
Додати файл
Додати файл
Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, Email, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.

Погоджуюсь на передачу персональних даних