Інформація щодо пілотного проекту «Державний аграрний реєстр»
Що таке Аграрний Реєстр?
Уряд України працює над створенням Аграрного реєстру з метою кращої підтримки агровиробників, в першу чергу малих і середніх, включаючи домогосподарства. Аграрний реєстр буде використовуватись для інформування аграріїв про нові програми і можливості, а також надаватиме можливості подати заявку на отримання державної підтримки. Аграрний реєстр допомагатиме агровиробникам із реєстрацією земельних ділянок та виправленням помилок щодо прав на землю. Як наслідок, Аграрний реєстр стане важливим інструментом стимулювання зростання продуктивності і доходів аграріїв.
Аграрний реєстр є сучасною електронною системою, що містить актуальну інформацію, яка може бути перевірена агровиробниками самостійно. Учасники аграрного реєстру також зможуть виправляти та актуалізовувати дані про себе, із тим щоб не втратити існуючих можливостей та мати змогу претендувати нові програми підтримки.
Аграрний реєстр буде працювати за принципами єдиного інформаційного центру. Після реєстрації, учасник реєстру зможе отримувати всю доступну інформацію, що міститься в державних реєстрах.
Це дасть можливість спростити взаємну взаємодію аграріїв із урядовими інституціями, унеможливить необхідність подорожувати за отриманням державних сервісів та послуг, дасть змогу протягом будь-якого часу перевірити наявну інформацію, отримати дані щодо нових програм та підтримки, перевірити відповідність наявним критеріям із тим, щоб не втратити існуючих можливостей. Електронна система також є більш прозорою, та зменшує ризики помилок або втрати документів.
Правові підстави для роботи Аграрного реєстру. Нормативно-правові документи в стадії розробки
Абзацом 5 підпункту в) підпункту 1) пункту 1 Указу Президента №837 від 8 листопада 2019 року передбачено «запровадження механізмів державної підтримки щодо підвищення фінансової спроможності фермерів та малих сільськогосподарських виробників, зокрема створення пілотного проекту електронного фермерського реєстру, програми здешевлення кредитування і механізмів гарантування кредитів, програм технологічного супроводу та дорадництва».
В той же час, для більш широкого розуміння ролі фермерського реєстру, використовується більш широка назва Аграрний реєстр, оскільки його учасниками можуть бути не лише фермерські господарства в розумінні чинного законодавства, але і особисті селянські господарства, фізичні особи - підприємці та юридичні особи, що здійснюють аграрне виробництво.
Очікується, що 5 лютого 2020 року Кабінетом Міністрів буде схвалено розпорядження щодо початку реалізації пілотного проекту із визначенням відповідного статусу Мінекономіки.
Також 4-5 лютого очікується реєстрація в Верховній Раді законопроекту, який буде регламентувати роботу Аграрного реєстру.
Основні переваги Аграрного реєстру для агровиробників
- Всі господарства (від найменших особистих селянських господарств до великих) можуть зареєструватись в реєстрі. Вони матимуть змогу перевірити коректність інформації про господарство, отримувати інформацію про підтримку, та подавати заявки на дозвільні документи та інші сервіси від держави.
- Можливість отримання з державних реєстрів інформацію про себе в “єдиному кабінеті” та можливість її актуалізовувати, зокрема щоб не втратити можливість претендувати на державну підтримку.
- Можливість перевірити правовий статус земельних ділянок, і якщо є необхідність – ініціювати відповідні зміни.
- Зареєстровані аграрії невідкладно отримуватимуть інформацію про нові можливості програм державної підтримки, а також про те, як до них долучитись. Інформація через реєстр поширюватиметься автоматично.
За наслідками роботи пілотного проекту можливості Аграрного реєстру буде розширено, зокрема, наступними функціями:
- Аграрний реєстр передбачатиме покращення доступу до банківського кредитування та програми кредитних гарантій. Інформація із реєстру, у разі надання відповідного дозволу учасником реєстру, буде офіційним джерелом даних для банків.
- Аграрний реєстр даватиме можливість замовляти державні послуги. Наприклад, інформація із реєстру буде використовуватись для отримання дозвільних документів. Буде забезпечено зворотній зв’язок із іншими державними реєстрами (наприклад Державним кадастром) для повідомлення про виявлені помилки із метою їх виправлення.
- Спрощений доступ до державної підтримки, що забезпечить економію часу. Не треба кожного разу подавати одну і ту ж інформацію, яка вже міститься в реєстрі – все можна зробити онлайн. Не буде потреби доставляти документи – все можна буде зробити онлайн.
Хто є держателем Аграрного реєстру?
Держателем аграрного реєстру є Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Програмне забезпечення Аграрного реєстру розміщене на сервері Мінекономіки із відповідним рівнем захисту.
Яким чином забезпечено збереження інформації в Аграрному реєстрі?
Доступ до інформації стосовно виробника аграрної продукції, який бере участь в Аграрному реєстрі, матиме лише безпосередньо такий виробник. Перевірка при наданні доступу здійснюється за допомогою цифрового електронного підпису, що виключає можливість доступу сторонніх осіб до інформації про виробника.
Архітектура Аграрного реєстру виключає можливість зміни правового статусу інформаційних об’єктів інших реєстрів, оскільки Аграрний реєстр не передбачає прямого внесення змін до інших реєстрів та земельного кадастру. Через аграрний реєстр виробник може лише подати заяву на відповідні зміни, засвідчену ЕЦП, яка буде надалі опрацьовуватись в рамках стандартних процедур, передбачених чинним законодавством. Таким чином, Аграрний реєстр виступає лише як «єдиний кабінет аграрія», який забезпечує безпосередньо аграрних виробників зручним інструментом комунікації із органами державної влади та управління. Водночас, він даватиме можливість відстежувати статус поданих заявок, а отже - проконтролювати їх виконання.
Як працюватиме Аграрний реєстр?
Робота Агарного реєстру починається із 6 пілотних областей (Волинська, Київська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Черкаська), де обрані ОТГ матимуть можливість першими використати переваги цієї системи. Після цього досвід роботи в пілотних областях буде поширений на всю Україну. Однак навіть на рівні пілотного впровадження аграрії із будь-яких областей України зможуть підключитись до Аграрного реєстру, використовуючи електронний цифровий підпис.
На першому етапі за допомогою Аграрного реєстру, як єдиного інформаційного центру, буде надаватися інформація з Державного земельного кадастру, Реєстру юридичних і фізичних осіб підприємців, Реєстру речових прав, Реєстру тварин. Додаткові можливості Аграрного реєстру стануть доступними вже в другій половині 2020 року.
Після реєстрації Реєстр надаватиме користувачу інформацію про нього з всіх державних реєстрів, зокрема земельні ділянки у власності та користуванні, зареєстровані тварини.
Також, частину інформації, яка відсутня в державних реєстрах, але є важливою для отримання державної підтримки, аграрій зможе подавати особисто.
Портал Аграрного реєстру буде доповнено функціоналом, який дасть можливість замовляти державні послуги, які необхідні для ведення сільськогосподарського господарства (зокрема, дозвільні документи), зі свого особистого кабінету в Реєстрі.
Як можна зареєструватися?
У пілотних областях аграрії можуть зареєструватись самостійно або за допомогою мобільних команд операторів реєстру, що будуть відвідувати ОТГ в січні 2020 року. На етапі пілотного впровадження інформація про дату, місце і час візитів мобільних груп можна буде отримати на веб-сайті обласної державної адміністрації, у керівників ОТГ, або на інформаційних матеріалах, розміщених в сільрадах.
Ви можете самостійно зареєструватись за допомогою ЕЦП - зайти на сайт www.ar.gov.ua і внести всю необхідну інформацію. На сайті аграрного реєстру за посиланням «Допоміжні матеріали» розміщено відео-інструкцію щодо внесення інформації до Аграрного реєстру.
Щоб використати можливості реєстрації за допомогою мобільних команд операторів реєстру, аграрний виробник має:
- Перевірити план роботи мобільних команд операторів, щоб отримати інформацію про дату, місце і час візиту Операторів реєстру.
- Перевірити наявність актуального електронного цифрового підпису (ЕЦП). У разі відсутності ЕЦП його можна зробити, або це допоможе зробити оператор під час реєстрації (у випадку наявності рахунку в Приватбанку, для цього необхідно також взяти флешку).
- Відвідати місце зустрічі із Оператором реєстру, захопивши з собою мобільний телефон та ЕЦП (у разі наявності). Послуги операторів та реєстрація БЕЗКОШТОВНІ.
Посилання на відео із інструкцією щодо реєстрації - https://www.ar.gov.ua/#home/help
Чи є відмінність у внесенні інформації про себе фізичними та юридичними особами?
Для юридичної особи необхідно використовувати ЕЦП такої юридичної особи. Вносити інформацію щодо юридичної особи повинен директор або належним чином уповноважена особа. В іншому, відмінності в роботі Аграрного реєстру для юридичних осіб відсутні.
Які функції та повноваження операторів - учасників мобільних груп?
Оператори мобільних груп пройшли навчання з метою надання допомоги виробникам аграрної продукції внести інформацію про себе до Державного аграрного реєстру. Вони надають інформацію і консультують виробників щодо процедури внесення інформації до Аграрного реєстру із метою прискорення цього процесу..
Отримання зворотного зв’язку від виробників щодо функціоналу Аграрного реєстру (поточного та пропозицій щодо розвитку), рівня зручності програмного забезпечення, поширення знань про Аграрний реєстр в ОТГ та сільрадах, також є однією із цілей роботи операторів.
На доповнення до операторів (які є працівниками обласних державних адміністрацій і Українського державного фонду підтримки фермерських господарств) та працівників системи безоплатної правової допомоги, участь в роботі мобільних груп візьмуть спеціалісти територіальних органів Держгеокадастру, що дасть можливість більш комплексно висвітлити питання земельних відносин, що можуть бути актуальними в рамках пілотного проекту.
Яка роль системи безоплатної правової допомоги та її працівників під час виїздів мобільних груп?
Як очікується, представники системи безоплатної правової допомоги матимуть можливість надавати консультації щодо широкого кола правових питань, пов’язаних із аграрними відносинами, зокрема в частині землекористування.
Важливою може бути допомога в попередній комунікації із головами сільських рад, які плануються до відвідування в рамках реалізації пілотного проекту, із метою залучення широкого кола юридичних і фізичних осіб, що можуть стати учасниками Аграрного реєстру.
Нарешті, як очікується, спеціалісти системи безоплатної правової допомоги зможуть проконсультувати жителів сільських рад в рамках пілоту щодо надання первинної та вторинної правової допомоги, та отримати відповідну заявку у разі необхідності.